Et lidenskapelig initiativ om mat, helse og livet
Dette er overskriften i en artikkel publisert på DinSide/helse denne uken. Artikkelen belyser en studie hvor britiske og australske forskere tar for seg en undersøkelse gjort for over 65 år siden. Konklusjonen er at barn med et høyt forbruk av melk lever lengre, blant annet på grunn av færre tilfeller av slag.
Hmm…interessant tenker jeg. Så leser jeg følgende “De barna som hadde fått i seg mest kalsium og som hadde størst forbruk av meieriprodukter hadde lavere dødelighet enn de som hadde fått i seg mindre mengder.”
Altså, og dette er min tolkning, kalsium er viktig for å unngå slag med døden til følge.
Det er fullt mulig at dette er helt korrekt. Men melk som kalsiumkilde er uansett ikke optimalt. Det finnes mange matvarer som har vesentlig høyere innhold av kalsium, som blant annet mandler, sesamfrø og brokkoli. Årsaken skal være at homogeniseringen og pasteuriseringen i dagens melkeproduksjon fjerner mye av næringen i den søtmelken som produsentene tilbyr. Derfor er det for meg heller en myte at melk er en så fantastisk bra kalsiumkilde selv om den selvsagt inneholder kalsium.
Artikkelen siterer også sjefskonsulent i ernæring Susan Rønholt Hansen ved danske Landbrug & Fødevarer som sier “Det som er bra med denne undersøkelsen er at den viser klart og tydelig at personer som har drukket melk, ikke tar skade av det. Snarere tyder det på at det er hensiktsmessig.”
Basert på dette må vel budskapet være at vi alle må løpe og kjøpe melk så fort som mulig. Masse melk, mindre slag, et lengre liv. Enkelt og greit.
Eller kanskje ikke. Artikkelen nevner dessverre ingenting om melkeintoleranse og snakker selvsagt ikke om PI, opioide peptider og medfølgende lidelser.
At pressen fremstiller melk som sunt og trygt kommer ikke som noen overraskelse. Noe annet vil være som å banne i kirken. Det jeg imidlertid synes er uheldig er at melk blir presentert som den magiske drikken som slokker alle branner, redder liv og skaper fred på jorden. Man kan ikke forvente annet enn at foreldre velger å følge den veiledningen som forekommer, hvor kilden paradoksalt nok er melkeprodusentene. Med Tine & Co i spissen.
Her i hjemmet kommer vi fortsatt til å inkludere kalsium som en viktig del av kostholdet. Men melk for oss er rismelk, og kalsium får vi fra andre kilder.
Det er tryggere sånn. Synes vi. At “Tine-bloggen” sier noe annet får de stå for.
Relaterte innlegg:Vi skriver om alt vi kan komme over av nyttig informasjon om matintoleranse, psykisk og fysisk helse, barn og voksne, sunt kosthold og mye, mye mer.
I forbifarten
September 25th, 2009 kl. 21:45
Det er litt hummer og kanari-tolkning av den langtidsoversikten. For det første er det hvorvidt melkefett er skadelig eller ikke skadelig de fleste forskerene krangler om. Studien brukes for å argumentere for at fettet ikke tar livet av folk.
Så langt, så bra.
Neste argument, at de som drakk mye melk i barndommmen ikke har tatt skade av det må sees i lys av at de som drakk mye melk på den tiden var velstående familier. Å være velstående er i seg selv en faktor for langt liv med god helse.
Ut over det sier studien svært lite klokt om hvorvidt dagens melk og melkeprodukter høre inn i et sunt kosthold.