Et lidenskapelig initiativ om mat, helse og livet
Debatten om kvikksølv i vaksiner er farlig eller ei har fått stor fokus det siste halvåret, nettopp pga. svininfluensaen. H1N1-vaksinen inneholder som kjent Tiomersal hvor kvikksølv brukes som konserveringsmiddel. Tiomersal inneholder 49,6% kvikksølv (ift. vekt), og kvikksølvet hjelper til med å drepe bakterier for å unngå spredning av infeksjon.
Nå har en ny studie påvist at kun én dose med kvikksølvbasert vaksine kan forårsake store nevrologiske skader. Denne studien faller inn i rekken av mange, og styrker argumentasjonen om at Tiomersal kan ha en direkte skadelig påvirkning på nervesystemet og kroppen forøvrig.
Du kan lese mer om dette på Mercola.com.
At vi er meget skeptiske til ukritisk og unødvendig vaksinering har vi understreket tidligere. H1N1-vaksinen blir derfor neppe å finne på listen over behandlingstiltak her i familien.
Forøvrig er det verdt å merke seg at de finske helsemyndighetene har nedgradert helserisikoen for svineinfluensaen og fjernet den fra listen over potensielt farlige sykdommer. Dette innebærer bl.a. at den finske stat ikke lengre subsidierer svineinfluensavaksinen for sine medborgere.
Det er derimot urovekkende at de norske myndighetene og media ignorerer den enorme mengden med informasjon som finnes lett tilgjengelig og som bør synliggjøres for allmennheten. Jeg tør ikke å påstå at de mange konspirasjonsteoriene som fremstår på nettet faktisk er reelle. Det vil kanskje være litt naivt og muligens desto mer søkt.
Men jeg stiller meg uforstående til den elendige informasjonsjobben som det offentlige gjør i denne sammenhengen. Spesielt med tanke på den skremselspropagandaen som har herjet i tid og utide det siste halvåret. Den er jo nettopp ført i pennen av helsevesenet og kanalisert til folket gjennom media.
Det er myndighetenes oppgave å sørge for å presentere et balansert informasjonsgrunnlag. Her svikter de totalt. En påstand som understøttes i skjevheten i mediene den siste tiden, bl.a. i VG, VG, VG, VG, DB,
DB, DB.
Jeg har tidligere sitert et utdrag fra en artikkel i Idaho Observer skrevet av Greg Ciola, men synes den er så på sin plass at jeg gjentar den her:
Consider this insanity: They tell us that it’s unsafe to touch or swallow the mercury from a broken thermometer yet it’s perfectly acceptable to inject the same poison directly into your bloodstream through a vaccine. Don’t worry! Your doctor knows what’s best for you.
Noe å tenke på.
At svineinfluensaen, som vanlig influensa, tar liv og utsetter små og store for lidelse og smerte skal jeg ikke motstride. Det er et tragisk faktum som man skal respektere. Det jeg ønsker å formidle, uten å anbefale eller påstå noe som helst, er at foreldre alltid bør se på alle sidene av saken og ha et gjennomtenkt beslutningsgrunnlag før de bestemmer seg for å gi barna vaksiner eller ei.
Jeg kom over en meget interessant og velskreven kronikk i dagens Aftenposten.no kalt “Ulveinfluensa?” av Per Fugelli, professor i sosialmedisin. Han skriver bl.a.
Jeg anbefaler alle å lese kronikken, uansett hvilket ståsted du har. (“Ulveinfluensa?” av Per Fugelli).
Om du ønsker å fordype deg i den store mengden av nyere studier og forskning som kobler kvikksølv til en rekke lidelser og sykdommer, anbefaler jeg deg å ta en titt på denne artikkelen. Jeg har listet noen få av artiklene under.
Neurotoxicology October 1, 2009
The above findings are confirmed in this study wherein infant primates injected with just ONE dose of thimerosal-containing hepatitis B vaccine manifested significant developmental delays.
Environmental Health Perspectives, July 2006
Study demonstrates that very low-levels of Thimerosal can contribute to immune system disregulation.
Molecular Psychiatry July 2004; 1-13
Study demonstrates how thimerosal inhibits methylation, a central driver of cellular communication and development.
Exerpt: “The potent inhibition of this pathway [methylation] by ethanol, lead, mercury, aluminum, and thimerosal suggests it may be an important target of neurodevelopmental toxins.”
Toxicological Sciences 2003: 74
Study demonstrates the potent toxicity of thimerosal on brain cells.
Relaterte innlegg:Vi skriver om alt vi kan komme over av nyttig informasjon om matintoleranse, psykisk og fysisk helse, barn og voksne, sunt kosthold og mye, mye mer.
Kata Wagner Berg
October 22nd, 2009 kl. 22:21
Jeg er såååå usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har en liten gutt på 7 mnd og både jeg og min mann er veldig usikre på om vi skal ta denne eller ikke.
Ville jo vært ILLE om en eller begge oss hadde gått tapt for lillegutt pga vi ikke tok en vaksine - noe så enkelt som ett nålestikk!!!
Finnes det noen klokkeklare og offentlige beviser på at folk har DØDD av denne vaksinen? Jeg mener du DØR jo faktisk av Svineinfluensa om du er uheldig!!!
Rådvill jente living in Budapest,
Kata W Berg
I forbifarten
October 22nd, 2009 kl. 22:22
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1752585/tva-personer-avled-kort-efter-vaccinering
Det kan se ut som om de som er i risikogruppen for influensareaksjon er i risikogruppen når det gjelder reaksjon på vaksinen også.
SB
October 22nd, 2009 kl. 23:01
Hei,
Det er ikke nødvendigvis riktig alt det som står over. Ser du på wikipedia, så har de faktisk en grundig gjennomgang av thiomersal:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal_controversy
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal
I den første linken viser de f.eks. til hele 8 studier gjort på vaksiner i USA etter at thiomersal ble tatt ut. Dette gjorde ikke at mengden autistiske tilfeller ble redusert, noe som viser at konklusjonen ved å gi thiomersal skylden kan godt være helt feil. Thiomersal har vært brukt i vaksiner i 60 år, det er først de siste 20 årene at autisme har eksplodert i usa.
Kausalitet er en viktig ting å ta hensyn til når du finner fram stoff som dette.
Å bruke Mercola som kilde, når de åpenbart har en egeninteresse i å tjene penger på leserne sine bør også få deg til å stille spørsmål ved om de bare viser den ene siden av virkeligheten.
admin
October 23rd, 2009 kl. 06:56
Hei SB,
Om du ønsker å motargumentere en artikkel bør du også utdype dine argumentasjoner gjennom kildehenvisning. Det å utelukkende linke til Wikipedia, hvor hvem som helst kan legge til innhold, blir litt for ufullstendig.
Samtidig er det morsomt at du drar inn det kommersielle aspektet, e.g. at Mercola tjener penger på sine tjenester, men lar være å nevne at legemiddelprodusentene selger H1N1-vaksine for $1.5 milliarder bare i USA. Dette kommer i tillegg til over en milliard dollar som de amerikanske myndighetene allerede bruker på vanlig influensavaksine.
Den norske stat bruker over 650 millioner kroner på svineinfluensavaksine.
Det er tydelig hvem som faktisk tjener penger på hysteriet. Om det drypper noe på f.eks. legene vet jeg ikke. Kanskje…
Mercola o.l. er motsatsen til resten av media. Den type informasjonskilde blir en dråpe i havet sammenlignet med mainstream media. Det er merkelig at du ikke selv har en bedre balanse i dine inntrykk.
Selv vet jeg veldig godt hva som trykkes i tabloidpressen og hvilket ståsted f.eks. Mercola har. Det er nettopp sånn jeg danner meg et helhetlig bilde av situasjonen, og på bakgrunn av dette tar en beslutning på hva jeg mener er riktig.
wah
October 23rd, 2009 kl. 09:54
Jeg føler de pusher på oss vaksinen med hele tiden å si at det ikke er nok vaksine til alle før jul, som gjør at folk FØLER de må ha det i tilfelle. Det er jo bare manipulering i media, de sier at folk står i KØ og at de oppfordrer alle til å ta vaksinen.. Det ligger noe i det konspirasjonsteoretikerne sier.. “The perfect plan shall be done”. Redusere befolkning for mer kontroll og traumatisere mennesker og psyke dem ned.
Hans Dose
October 23rd, 2009 kl. 11:14
heisann!!
helsesøsteren på skolen jeg jobber argumenterer med at vi får i oss mye mer kvikksølv fra mat enn fra vaksinen. Vet du om det er noen forskjell på måten de kommer inn i kroppen vår på, og om kvikksølvet fra vaksinen således er farligere? Evt. om hun er helt på tur i utgangspunktet…
molle
October 23rd, 2009 kl. 12:24
Til “Admin”: Tror du det er gratis å produsere medisiner? Hvem skal forske på nye medisiner om produsentene ikke får betalt kostnadene sine? Les på Nettavisen om Tiomersal:
“Svar fra FHI: Fordi vaksinen leveres i glass med flere doser, inneholder den konserveringsmiddelet tiomersal, en kvikksølvforbindelse som har bakteriedrepende effekt. Dette er nødvendig for å hindre bakterievekst i glasset etter at det er åpnet. Mengden Tiomersal i Pandemrix er langt lavere enn det som tidligere var vanlig i spedbarnsvaksiner, og også lavere enn det man får i seg gjennom maten til daglig. Med et gjennomsnittlig norsk kosthold får man i seg cirka 4 mikrogram kvikksølv daglig, mens en dose Pandemrix inneholder 2,5 mikrogram kvikksølv. Den kvikksølvforbindelsen som er i vaksinen (etylkvikksølv) skilles også raskere ut av kroppen enn den man får i seg gjennom mat (metylkvikksølv). Tiomersal har vært brukt som konserveringsmiddel i vaksiner siden 1930-tallet. Det er gjort grundige studier i store befolkningsgrupper med tiomersal som vaksinetilsetning. Disse undersøkelsene har ikke gitt holdepunkt for at bruk av tiomersal i vaksiner medfører verken autisme, hjerneskade eller annen helseskade.”
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2737653.ece
Men så kan man jo ikke stole på myndighetene, så dette blir vel avfeid med de vanlige utsagnene om Rockefellers, Stoltenberg, etc.
Du skriver også i en kommentar til “SB” over her at: “Om det drypper noe på f.eks. legene vet jeg ikke. Kanskje…”
Hvis du ikke VET noe om det, så kanskje du skulle tie om det? Bare et forslag…
admin
October 23rd, 2009 kl. 17:43
Media har hatt et jevnt fokus på farligheten rundt svineinfluensaen i godt over seks måneder. I vår ble det sagt at hundretusenvis av nordmenn kanskje ville bli smittet innen kort tid. Faktisk var man oppe på 1 million smittede nordmenn som potensiale. Månedene går og lite eller ingenting skjer.
I expressen.se per 23/10 står det følgende oversikt over antall dødsfall i en del europeiske land:
Sverige 2
Norge 9
Danmark 0
Storbritannien 128
Tyskland 2
Frankrike 37
Polen 0
Österrike 0
Finland 0
Schweiz 0
Irland 5
Vitryssland 0
Ryssland 0
Spanien 54
Italien 4
Grekland 3
Holland 4
Ungern 4
Ukraina 0
Totalt
Hvert eneste dødsfall er trist, men situasjonen må settes i perspektiv. Hver dag dør det over 3000 personer av malaria, hvor majoriteten er barn. Altså over en million mennesker hvert år. Til sammenligning har antall dødsfall hvor svineinfluensaen trolig er årsaken nådd 5097. På verdensbasis vel å merke.
Populasjonen i Tyskland ligger på over 82 millioner mennesker. 2 personer har dødd av svineinfluensaen.
Og dette kaller man en pandemi og er villig til å investere mange ti-talls milliarder kroner på verdensbasis?
Jeg forstår virkelig ikke logikken her, om den i det hele tatt finnes.
Til “molle”; legemiddelindustrien er en av de mest lukrative bransjene i verden. På lik linje med alle andre kommersielle områder er de nødt til å videreutvikle sine porteføljer og markedsområder for å oppnå en viss omsetning og inntjening. De fleste, om ikke alle, er børsnoterte, og derfor stilles det forventninger til svarte og solide tall som gir utbytte.
Jeg har full respekt for om du mener om vaksinering er trygt. Det får du selv stå for. Men ikke påstå at legemiddelindustrien og underleverandører tilbyr samfunnet vaksiner og medisiner av humanitære årsaker. Det er klart de betaler for utviklingen og produksjonen av vaksinen. Til gjengjeld kalkulerer de med en god gevinst på investeringen. Det er jo grunnlaget for å drive bedrift.
Spørsmålet er hvilke metoder og kanaler de bruker for å skape behov og øke salget.
admin
October 23rd, 2009 kl. 18:41
Les kronikken “Ulveinfluensa?” av Per Fugelli i dagens Aftenposten.no. Jeg tror det for mange vil sette et nytt lys på mediahysteriet som råder.
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3334974.ece
SB
October 25th, 2009 kl. 01:00
Hei Sara,
Ang. wikipedia-artikkelen nevnt øverst er det en detaljert gjennomgang med mye kildehenvisninger, etter min mening kan dette stoles på mer enn diverse artikler på trykk i VG&DB.
Jeg er helt enig med deg i at legemiddelindustrien er en av de mest kyniske bransjene i verden, som pusher ut nye og unødvendige medisiner og bruker milliarder på lobbyisme og propaganda for å tjene mest mulig. Slik har verden dessverre blitt, der mektige industrier som medisin/våpen/bankindustri har -mye- mer makt enn det som er sunt i et demokrati. Inkompetente politikere over hele fjøla gjør ikke saken bedre.
Samtidig bruker media saken og lager hysteri rundt det for å selge mest mulig, noe som gjør saken enda verre. Det finnes noen som bør ha vaksinen, hysteriet gjør at ressurssvake mennesker havner langt bak i køen.
Skal man ha reflektert informasjon må man til utlandet, her til lands er media en gjeng høns som ukritisk spytter ut alt som blir sagt. En god gjennomgang syntes jeg man får f.eks. i New Scientist
Forøvrig synes jeg at du bør legge ut hele artiklene du refererer til, lesere flest har ikke tilgang til databasene man får tilgang til gjennom universitetene.
Mammut
October 28th, 2009 kl. 13:56
Til Molle som skrev “Du skriver også i en kommentar til “SB” over her at: “Om det drypper noe på f.eks. legene vet jeg ikke. Kanskje…”
Hvis du ikke VET noe om det, så kanskje du skulle tie om det? Bare et forslag…”. Det er kanskje ikke dumt å være litt kritisk. Det er som oftest en forutsetning for å avdekke evt feiltrinn. Kom over denne artiklen på VG i dag. Kanskje ikke admin var helt ute å syklet likevel?
http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=582296
Ivar TJ
October 28th, 2009 kl. 20:59
Skeptikeren Prometheus’ gjennomgang av undersøkelsen, for dem som er interessert.
molle
October 30th, 2009 kl. 14:11
Til “Admin”:
Det har vært mye råttent i bransjen tidligere, men det er en del selskaper som har forandret seg de siste årene, som både selger non-profit og donerer medisiner til fattige land: Access to Medicines Index: http://www.atmindex.org/
Til “Mammut”:
Han insinuerte at legemiddelindustrien bestikker leger. At endel leger tjener meget fett på dette,har jeg ikke sagt noe om. Det er dine folkevalgte som lar dem ta ekstra betalt for dette (ut over de 50 kr de fikk lov til å ta - at noen leger nekter å sette vaksinen for 50 spenn bør si mer om legene enn om industrien). Legene får allerede 1500 kr for hver pasient på lista si, per år, uavhengig om de tar imot denne pasienten, skulle tro det også kunne dekket et par minutters tid for et lite stikk. http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=574656
å.s.
November 4th, 2009 kl. 21:01
Beklager, men dette blir for konspiratorisk for meg. Her blir litt for mange adskilte saker trukket frem for å belyse påstanden om skaden av kvikksølv i vaksiner (jeg tolker det hvertfall dit hen av overskriften at det er det dette innlegget i bunn og grunn handler om). Jeg synes man skal være litt forsiktig med å bygge opp under påstanden om at dette er skadelig, med å trekke frem pengene som ligger i legemiddelindustrien, legers egeninteresse, og store humanitære katastrofer i utviklingslandene. Klart, dette er jo viktige temaer i seg selv, men ingen har sånn de fremstår her noen særlig relevans til spørsmålet om kvikksølv i vaksiner er skadelig.
Når argumenter som ukritisk dekning av norsk media i denne saken benyttes, faller det tilbake på denne artikkelen. Sånn sett forplikter du deg til også å linke til forskning som peker på det motsatte. Kun på denne måten kan dette innlegget anses som tilstrekkelig kritisk. Videre faller logikken i argumentasjonen litt i sin egen grav når du stiller spørsmålstegn til hvorfor vestlige land bruker flere milliarder kroner på å kanskje unngå at nye 5097 mennesker mister livet. Jeg skjønner at dette er et lavt tall satt opp mot alle som dør av mangel på legehjelp i andre land, men at 5097 liv er verdt mer enn 1 milliard burde si seg selv når du bringer inn tap av liv som et argument.
Syk av vaksine
November 4th, 2009 kl. 21:55
Jeg var på apoteket i dag å hentet mine medisiner. Medisiner jeg må ta daglig fordi jeg for flere år siden pga en utsatt jobb måtte ta vaksiner. Vaksiner som inneholdt flere av de samme ingredienser som det dagens svineinfluensavaksine inneholder. Det er påvist at noe av årsaken til at jeg i flere år har vært alvorlig syk og sengeliggende er pga vaksinene som jeg tok den gang. Jeg har vært syk og helt arbeidsufør i over ti år nå, og symptomene oppstod lang tid etter at jeg tok vaksinene.
Det er beklagelig og leit at 15 personer i Norge nå har dødd av svineinfluensa, 13 av dem skal ha hatt redusert helse fra før. Men hvorfor er det ingen som snakker om alle de personene som dør årlig av “vanlig” influensa..?!Det er langt over 100 mennesker som dør årlig hvert år av influensa. Jeg spurte damen på apoteketet i dag om hvorfor det ikke var noe fokus på alle disse som dør årlig av “vanlig” influensa? Hun uttrykte stor frustrasjon over myndighetenes hysteri, og sa at det var mange som tjente gode penger på denne influensaen. “Slik var det også sist det var fulgeinfluensahysteri”, sa hun.
Jeg tar heller sjansen på å omkomme av svineinfluensa eller annen influensa, enn å putte i meg mer vaksine som ingen overhodet aner langtidsbivirkningene av. Jeg har har fått livet mitt ødelagt i altfor mange år allerede pga vaksine som ikke var forsvarlig å innta. Jeg har ikke tidligere vært skremt av alle de (langt over 100) som årlig dør av “vanlig” influensa, så hvorfor skal jeg la meg skremme bare fordi det har kommet en influensa som heter noe annet?? Nordmenn er naive og godtroende, og dette tjener myndighetene og den lille familien i Sveits som selger vaksinen en formue på. Alle har vi rett til å velge hva vi putter inn i kroppen vår, og det er som sagt leit med hvert et menneskeliv som går tapt pga sykdom, men jeg unner ingen å ende opp i en slik livssituasjon som jeg har hatt de siste ti årene. Og det på grunn av bivirkninger fra vaksine!
Olsen
November 12th, 2009 kl. 10:24
Hva mener du med: “Noe av årsaken” ? Høres ut som om dette kan være et sammensatt sykdomsbilde og det hadde vært interessant å vite hvilke tester som ble gjort på deg som kunne fastslå at vaksinen hadde medvirkning til sykdommen din.
Jeg har stor sympati for din situasjon, men det er viktig å ikke utelukke andre årsaker fordi man er overbevist om at vaksine er grunnen. På den måten kan man i gitte situasjoner bli blind for andre vinklinger og dermed gå glipp av muligheter.
Syk av vaksine
November 12th, 2009 kl. 21:42
Et sykdomsbilde er alltid sammensatt. Jeg har full tillit til at det mine leger har kommet fram til under utredningen av min helsetilstand, er korrekt. Og det ble da funnet høye doser av kvikksølv i kroppen min. Jeg har ingen amalgam i tennene, så kvikksølvet må ha kommet fra andre kilder. Men kanskje jeg etter din teori bare har spist for mye fisk..!? Har du Olsen forresten lest alle oppslagene i media i det siste om alle som har fått kraftige bivirkninger etter å ha tatt vaksine. Kanskje de også bare har spist for mye fisk..?!
Olsen
November 13th, 2009 kl. 08:43
Når man tar en vaksine, så skal kroppen reagere. Ellers ville man ikke fått dannet antistoffer. Noen få får anafylaktisk sjokk og derfor skal man også vente med å forlate vaksinasjonsområdet til etter 20 minutter. et slikt sjokk kommer nemlig umiddelbart. Litt feber og følelse av å være uvel er bare en fordel, for det viser at kroppen reagerer. Anafylaktisk sjokk kan man også få av matvarer, latexallergi osv. og siden influensavaksine lages i egg kan det være ørlite eggproteiner igjen etter rensing og det er mest sannsynlig disse enkelte reagerer på.
Mht. at du har store mengder kvikksølv i kroppen, så kan det jo ikke være fra vaksine, for der er det så lite at det sannsynligvis vil være svært vanskelig å detektere.
Man får kvikksølv gjennom mat av alle slag og man kan faktisk få det fra luften! Derfor forundrer det meg at dere er så opphengt i den forsvindende lille delen som kommer fra en vaksine som tas så sjeldent. Mat og luft konsumerer man jo hele tiden.
Syk av vaksine
November 13th, 2009 kl. 23:01
Hei Olsen, vennligst skaff deg mer kunnskap og informasjon om dette før du fremstår som en ekspert på området. Din fremstilling villeder leserne her inne, og bagatelliserer vaksine og kvikksølvets bivrkninger og eventuelle alvorlige helseplager. Og det er direkte feil når du påstår at kvikksølv fra vaksine ikke kan være skadelig og en direkte årsak til store helseplager. Det foreligger både forskning og mange pasienthistorier som tilsier noe helt annet.
admin
November 14th, 2009 kl. 09:09
Olsen, det forundrer meg at du ikke er mer interessert i å fremstille pasienthistorier og forskning som tydelig viser at selv de minste mengdene med kvikksølv er skadelig for mennesker.
Jeg forstår heller ikke om du mener Hg er farlig eller ei, og at det da er kilden/mengden som er avgjørende? Mener du at Hg er skadelig for mennesker så er det liten logikk i innleggene dine. Da er man tilbake til mengden Hg i sammenheng med hvor skadelig det faktisk er.
La meg tolke det dithen at du mener Hg er skadelig. Hvordan kan du da påstå at mengden Hg fra vaksiner ikke er farlig? Hvilke bevis understøtter i så fall dette? Hvordan kan du implisitt si at det å sprøyte kvikksølv direkte inn i små barns blodomløp gjennom vaksinering er ufarlig pga. den evt. mindre mengden med Hg som finnes i vaksiner vs. fisk?
Jeg prøver å forstå logikken rundt dine resonnement (basert på at du faktisk mener Hg er skadelig), men kan ikke helt si at jeg får noen tydelighet rundt dette.
Se denne videoen fra University of Calgary på hvordan selv de minste mengdene skader nerveceller og oppbyggingen av disse i hjernen. http://www.youtube.com/watch?v=BtFsy0rQsak
Det finnes masse annen informasjon der ute, bl.a. artikler i originalinnlegget over.
Sara har kvikksølvforgiftning, det har vi fått konstatert gjennom urinporfyrinprøver og våre egne empiriske funn. For oss er dette beviselig udiskutabelt. Hun har 3-4 ganger så store mengder med kvikksølv i kroppen enn det som er normalt.
Hun fikk hepatitt-B vaksine dagen etter fødsel i USA. Denne inneholdt Timoresal. Om det er fra denne hun ble forgiftet kan vi ikke bevise, men det kan heller ikke utelukkes - tvert i mot. Vi har satt i gang DMSA-behandling for dette, og ser at hennes tilstand har blitt fantastisk forbedret det siste halvåret, uten å gå inn i detalj om dette i denne kommentaren.
Vi har sett hva kvikksølvforgiftning kan gjøre med et lite barn. Vi har opplevd de alvorlige symptomene og lidelsene hennes hver eneste dag, og vi har prøvd å forstå hvor det kommer fra. Nå forstår vi.
Derfor blir det ulogisk når du snakker om vaksiner vs. fisk. Det ene utelukker ikke det andre, og det faktum at fisk inneholder Hg kan ikke godkjenne bruken av Hg i vaksiner. Det blir helt meningsløst.
Forresten kan du notere deg at det også er påvist kvikksølv i fruktose sirup, som du sikkert vet brukes i masse mat- og drikkevarer. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/01/26/AR2009012601831.html
Ivar TJ
November 17th, 2009 kl. 17:47
Som jeg lenket til tidligere, kan Prometheus blogg gi det skeptiske synspunktet om blant anne bruk av porfyrinprøver («porphyrin tests») for å bedømme kvikksølvforgiftning.
Noe som også kan være interessant er konklusjonen til dommerne fra en av de såkalte «vaksinerettsakene», Omnibus Autism Proceedings, hvor en lignende behandling som den admin beskriver står i fokus.
Tiomersal inneholder forresten etylkvikksølv, som skal være mindre skadelig enn det mer kjente metylkvikksølv. Det er som sagt gjort omfattende epidemiologisk forskning på hvorvidt tiomersalholdige vaksiner kan bidra til utvikling av autisme, og det har blitt klart at land uten tiomersalholdige vaksiner ikke har noe større omfang av diagnosert autisme enn land med tiomersalholdige vaksiner.
At kvikksølv er farlig er ikke i seg selv et godt resonnement for at det forårsaker plager uten noen hittil kjent årsak.
Ivar TJ
November 17th, 2009 kl. 19:03
Bommert.
admin
November 17th, 2009 kl. 19:31
Hei Ivar,
Vet ikke helt hva du mener med “bommert”, men det høres ikke helt seriøst ut. Det jeg dog vet, eller har forstått, er hvilket syn du har på mange av de erfaringer og synspunkter som vi selv og andre har presentert gjennom ulike diskusjoner både her og andre steder.
Du kan være uenig med vårt standpunkt, men du har ingen forutsetning til å motstride våre erfaringer og observasjoner.
Uansett, det er fint at du engasjerer deg til tross for hvor uenige vi tydeligvis er.
Ivar TJ
November 18th, 2009 kl. 00:31
admin snakker altså her om min tvil til vitnesbyrd, anekdotisk bevis, tilfeller utenfor kontrollerte forsøk. Jeg har dessverre ikke klart å overbevise Mr/s. Ignoramus om at dette er konvensjonelt innen medisinsk forskning - uansett hvor personlig personer måtte ta det.
I et samfunn hvor innbilning forårsaket av observasjonsbias blir assosiert med stigma er det vanskelig å forklare slikt uten at folk tar det ille opp. Samtidig må det igrunnen regnes som respektløst å kreve at andre skal akseptere slutningene man har tatt ut ifra observasjoner som disse andre ikke har tilgang til.
Sunshine
November 18th, 2009 kl. 10:16
Jeg vil anbefale deg Ivar TJ å lese forskningsresultater med et noe mer kritisk blikk, enn det det kan virke som du gjør. Du henviser ofte til konklusjoner eller forskningsresultater som de absolutte sannheter. Til din orientering finnes det ofte ulike forskningsresultater knyttet til samme området (det det blir forsket på). Og hvorfor det er slik kan man vel ikke annet enn å spekulere i. Men man vet blant annet at det ofte finnes tette bånd mellom forskeren og oppdragsgiveren. Så tette at man vel kan si at forskeren er kjøpt og betalt av oppdragsgiver. Forskeren(e) vil derfor ikke være objektiv, og vil selvfølgelig med det påvirke resultatet. Jeg påstår ikke at det alltid er slik, men jeg mener man virkelig skal være kritisk til forskning generelt da man vet lite om hvilke metoder som er brukt, om de er valide og gode nok og hvem som er oppdragsgiver. Skal en bruke forskningen som den absolutte sannheten på alt her i livet må man altså gå dypere inn i forskningen enn å bare lese konklusjoner. Det er også lov å bruke hue og stole på sine egne erfaringer. Selv om man ikke er utdannet forsker…
Hvem er feks. orientert om at WHO sine influensarådgivere er betalt av medisinindustrien..? Les mer om dette her:
http://jp.dk/udland/article1886713.ece
Hvor troverdig blir da egentlig disse rådene fra WHO når de tilsynelatende er betalt av de som tjener penger på vaksinene??
Ivar TJ
November 18th, 2009 kl. 21:43
Heh, når det gjelder interessekonflikter, så er alternativindustrien noen sabla verstinger - hele autisme-vaksineindustrien begynte faktisk for ti år siden med kjøpt og betalt forskning i forbindelse med rekke erstatningssaker, jfr. Andrew Wakefield, og kulturen med søppelvitenskap har siden fortsatt i det pretensiøse Autism Research Institute.
Konspirasjonsteorier som involverer myndigheter har blitt popularisert gjennom media, men er folk fantasifulle nok til å forestille seg at den som kommer med konspirasjonsteorier selv kan ha hemmelige motiv?
Hørte på Redaksjon Én idag, fra hva jeg forsto var en talsmann for Vaksineaksjon, at 2000 dør av sesonginfluensan hvert år - FEIL.
Vær litt intellektuelt oppegående folkens - svært ofte kan man vurdere påstander på egenhånd hvis man har en anelse om hvor man skal lete.
Ivar TJ
November 18th, 2009 kl. 21:48
Jeg forlater forresten denne diskusjonen, jeg har annet jeg trenger å fokusere på.
Sunshine
November 18th, 2009 kl. 22:41
Dette er ikke min blogg, men for mitt vedkommende er du hjertelig velkommen tilbake når du måtte ønske det!:-) Lykke til med det du måtte fokusere på!
Ivar TJ
November 18th, 2009 kl. 22:59
Jeg har en kommentar til godkjenning, antakeligvis ettersom den inneholder to lenker.
c ya
Sveiper innom
December 20th, 2009 kl. 11:18
Her er en artikkel på det svenske legetidsskriftet vedrørende kvikksølv i vaksiner:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?sectionId=0&articleId=13461
admin
December 20th, 2009 kl. 11:55
Hei Sveiper, takk for en meget interessant artikkel. Synd at fakta og informasjon som dette ikke har kommet fram tidligere i mer offentlig grad.
IvarTJ, noe å lese for deg også.